Zo pak je jouw gezonde leefstijl weer op na de feestdagen

Zitten de feestdagen er weer op, en heb je het gevoel dat je weer wat kilo’s bent aangekomen? In deze blog lees je 5 tips hoe je binnen no-time weer op je streefgewicht zit. Kom je er niet uit? Een afvalcoach voor afvallen in Eindhoven, Amsterdam, Utrecht of een van de andere grote regio’s helpt je daar graag bij. 

Tip 1. Geef niet op

Na de feestdagen is het gemakkelijk om de handdoek in de ring te gooien. Niet doen. Dat je een paar dagen of weken meer of ongezonder hebt gegeten, wil nog niet zeggen dat je het komende jaar geen gezonde keuzes kunt maken. Geef je gezonde leefstijl van vóór de feestdagen dus niet op, maar geef jezelf een nieuwe kans.

Tip 2. Vergeef jezelf

Na kerst en oud en nieuw kun je je schuldig voelen over wat je allemaal hebt gegeten en gedronken. Voorkom dat je hierdoor negatieve gedachten krijgt over jezelf, want dat zorgt alleen maar voor meer schuldgevoelens en stress. Hierdoor ga je eerder meer en ongezonder eten. Wees liever mild voor jezelf, dan is de kans groter dat het je lukt om je gezonde eetpatroon weer op te pakken.

Tip 3. Schrijf je doelen op en zorg voor overzicht

Na de feestdagen kunnen je doelen verder weg lijken dan ooit. Door je doelen op te schrijven, haal je ze weer dichterbij. Wil je een krachtiger of slanker lijf of meer energie? Schrijf het op en maak een nieuw plan om je doelen te bereiken. Dit kan enorm motiveren. Als het onmogelijk lijkt om je doelen te halen, maak dan een dagschema met eet- en beweegmomenten. Dat kan overzicht en houvast geven.

Tip 4. Blijf weg van de weegschaal

Ga niet meteen na de feestdagen op de weegschaal staan. Dat kan je enorm demotiveren en leiden tot frustratie en stress. Focus liever op het halen van je doelen. De weegschaal kan wachten.

Tip 5. Terug naar gezond eten

Heb je je doelen en plan helder, ga dan naar de winkel en koop gezonde voedingsmiddelen die je lekker vindt, zoals vers fruit en groenten, vers vlees en verse vis. Deze zitten boordevol gezonde vitamines, mineralen, vetten en eiwitten. Kook je maaltijden zelf, dan weet je precies wat je eet. Zo breng je je lijf na de feestdagen weer in balans met gezonde voedingsstoffen. Wil je afvallen, volg dan een koolhydraatarm dieet.